woensdag 19 augustus 2015

Zomervakantie Wales deel 4.

In dit laatste blog over
onze zomervakantie in Wales
schrijf ik over het wolmuseum.


Eerst had ik het idee
dat dit museum erg veel zou lijken
op het textielmuseum in Tilburg.
Ik schreef daar al eerder over (klik hier).

Het concept was inderdaad hetzelfde,
alleen speelde dit museum zich een eeuw of meer eerder af.
Dit museum was eigenlijk de voorloper van het textielmuseum.


We konden hier zien hoe de ruwe wol van de schapen
klaar gemaakt werd door de hobbeltjes en bobbeltjes etc
er uit te halen.


Vervolgens werd er draad van gemaakt
dat dan weer op klossen gedraaid werd.




En vervolgens werden er dekens en nachthemden
van gemaakt.







Het was een leuk, niet groot museum
waar ik veel geleerd heb.
Het mooie was dat een heleboel
machines het nog deden
en dat werd ook allemaal
in werking gezet tijdens de rondleiding.

Graag had ik nog gezien hoe het garen
gekleurd werd, maar in verband met
de wetgeving en de chemicaliën
mochten ze dat in dit museum
niet laten zien.
Misschien zie ik dat nog ergens anders.

Weet iemand misschien waar je
dat zou kunnen zien? 

Groet en geniet 
van het mooie weer 
de komende dagen.
Marijke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten