woensdag 6 juli 2016

Heracleum sphondylium.


Heracleum sphondylium is de officiële naam voor
berenklauw. Het klinkt dan gelijk veel officiëler en
mooier. Het is een grote plant of soort plant die je
nu weer veel ziet staan langs de weilanden, maar
bij ons ook gewoon midden tussen de twee weghelften 
van de provinciale weg.

Ik vind ze imposant hoog en krachtig uitzien,
maar de schijn bedriegt.
De plant heeft grote, hele grote, knoppen waar vaak al
een toefje blad uitkomt. Daarna gaan ze groeien en
bloeien. De "bloem" wordt steeds groter en witter.
Vaak heeft een stengel alles; knoppen, kleine bloem
en grotere bloemen en een dikke steel.




Maar waarom zijn ze dan gevaarlijk?
Het gevaar is er als ze in de zon staan. Als je dan in
aanraking met de plant komt, kun je tweede graads 
brandwonden krijgen. Toen ik er wat meer over ging
lezen, las ik zelfs dat als je vocht in je oog krijgt, 
je zelfs blind kunt worden.

Dat is de reden dat de gemeente hier de planten steeds 
weghaalt als ze te dicht tegen de weg of het fietspad groeien.
Ik heb geprobeerd een foto te maken van de stengel en
toen ik de witte haren op de stengel zag, kon ik
me er wat bij voorstellen. Als die witte haren inderdaad
de boosdoener is.



Zeg nou zelf; zou jij dat achter deze imposante bloemen
verwacht hebben? Ik niet.
Ik was blij dat een vriendin het mij vertelde, dan kun je er
in ieder geval op letten.

Dus lieve mensen; als je in de buurt van de bereklauw
komt, 
let goed op 
dat je niet met de plant in aanraking komt!

Kijk alleen maar naar de grote, witte bloemen en
de prachtige, grote knoppen.
Geniet op afstand en dat kan prima, want ze zijn heel groot.



groet,
Marijke








Geen opmerkingen:

Een reactie posten