zondag 10 juli 2016

Nieuwe gerechten uitproberen.


Het was heerlijk weer dit weekend.
Echt weer om een paar nieuwe recepten uit te proberen.
Op zich heb ik daar niet perse mooi weer voor nodig,
maar het maakt dingen wel prettiger.
Ik probeer iedere vrijdag soep te maken voor het weekend
(weer of geen weer) en dit weekend wilde ik maken:
koolraap-mosterd-soep van het blog Soephoofd.

De ingrediënten heb ik ietwat aangepast, maar het waren
allemaal dingen die ik vaker in de soep gooi.
Behalve het kruid "piment". Dat heb ik nog nooit gebruikt.
Ik kende het ook niet, maar toen ik het ging googlen
las ik dat het een kruidig aroma van nootmuskaat,
kruidnagel en kaneel heeft. Dat klopte inderdaad.
Daarnaast gaf het een sterke geur af en zorgde het
ervoor dat het er heel raar uitzag terwijl het aan het koken was.

Ook toen ik de soep klaar had, vond ik hem er vreemd uitzien.
De smaak was prima, maar we moesten wel even wennen.
Ik hou er wel van om nieuwe gerechten uit te proberen.
Op die manier leer je ook weer andere smaken en
ingrediënten kennen.
Een soort van verbreden van je horizon.



Op het blog van Chicks Love Food zag ik een recept
aangezien Lotte gek is op bananabread (en wij er ook 
niet vies van zijn), wilde ik die ook uitproberen. Ze waren
makkelijk te maken en erg lekker. De volgende keer maak ik 
ze eens zonder chocolade, want ik denk dat je dan nog meer
bananabread proeft. 
De kinderen vonden het zelfs "goei-spul".



We hadden ook watermeloen in huis. Iets dat met dit
warme weer heerlijk is, zelfs konijn Max houdt er van.
Een watermeloen is alleen niet heel makkelijk om
te snijden. En dus besloot ik de hele meloen in een keer 
in plakken te snijden en dan in de koelkast te zetten.
Op die manier was het ook voor de kinderen heel  
makkelijk om te pakken en op te eten.
Ik snee de meloen in kwarten en ieder kwart in plakken
en om te zorgen dat de boel niet uit elkaar zou vallen, 
had ik een opgerolde theedoek er omheen geknoopt.
Een ideale oplossing en de meloen ging goed op.




Als laatste gerecht heb ik een plaattaart Hawaii gemaakt.
Dat had ik ook gezien op het blog van Chicks Love Food.
Aangezien Lotte niet zo van geraspte kaas houdt, heb ik
een stukje met nauwelijks kaas belegd.
Op zich was het goed gelukt, maar ik denk dat de ananas
nog te nat was en daardoor was de plaattaart iets te
nat/ weinig luchtig.
Maar iedereen vond hem lekker, dus maken we hem
beslist nog wel een keertje.
Kan ik nog een keertje oefenen.



Nu is het weekend voorbij, maar hopelijk het lekkere weer
nog niet. Morgen begint weer een gewone week.
Tim is al vrij, maar Lotte heeft de proefwerkweek.
Het duurt nog even voordat we hier in het zuiden van
Nederland zomervakantie krijgen.

We hebben er wel erg veel zin in allemaal.
Lekker niets doen of rustig aan.

Fijne week allemaal,
groet,
Marijke



Geen opmerkingen:

Een reactie posten