woensdag 1 februari 2017

De afwas.


Na achttien jaar trouwe dienst ( acht jaar bij de vorige bewoners
en tien jaar bij ons) heeft begin januari de afwasmachine het
begeven. Het aan/uit-knopje deed het niet meer. En dat snap
ik wel een beetje hoor. Het beestje heeft zijn best gedaan.
Nu kun je meteen naar de winkel rennen en de eerste de beste
vaatwasser die je ziet kopen, maar dat past niet bij ons. We
hebben het rustig uitgezocht en vooral alles opgemeten. Want
dat laatste is wel belangrijk met een inbouwmodel. Vervolgens
de ene zaterdag bij de winkel kijken, er even over nadenken en
de volgende zaterdag terug naar de winkel om hem te bestellen.
We hadden namelijk helemaal geen haast. We zijn gewoon
weer overgestapt naar het afwassen met de hand.

Ik had er speciaal een gezellig afdruiprekje voor gekocht en
aan de kinderen gevraagd mee te helpen door bewust om te
gaan met het pakken van serviesgoed. Pedagogisch gezien
had ik de kinderen om de beurt een theedoek in de handen
moeten duwen, maar daar had ik geen zin in. Nee, Richard
en ik hebben gezellig 's avonds de afwas gedaan. Want het
is namelijk heel gezellig om dat te doen. Je neemt de tijd en
kletst gezellig over hoe de dag was en ook allerlei huis-tuin-
en-keukendingen. Soms deed ik de afwas alleen en dat was
ook goed. Ik vond het helemaal niet erg, om eerlijk te zijn vond
ik het eigenlijk best wel heel erg leuk. Misschien dat ik het
mindfull deed en dat was ook goed. Voordat we ons eerste
huis kochten deden we de afwas altijd met de hand. We zijn
dus al zo'n achttien jaar verwend geweest. Ik weet dat mijn
ouders pas een afwasmachine kochten toen mijn broer en ik
het huis uit waren. Dat vond ik toen wel erg gemeen.


 Sinds vrijdag staat er weer een nieuwe vaatwasser in onze
keuken en de afwas met de hand beperkt zich weer tot de
grote pannen en de dingen die we toch al nooit in de afwas-
machine deden. 


We zijn eigenlijk weer terug naar de gewoonte van alledag
en dat wend best snel. Hoewel ik het ook wel weer mis om
samen in de keuken te staan kletsen bij het wassen en
afdrogen van het serviesgoed. Het is ook goed om te zien
dat we best zonder dit apparaat kunnen. Bij een wasmachine
voor de kleren hebben we een jaar geleden wel iets sneller
gehandeld. Maar dat is ook een andere was-handeling die je
dan moet doen.

Ik heb in ieder geval de afgelopen vier weken genoten en
ben nu weer sneller klaar 's avonds in de keuken.
groet,
Marijke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten