woensdag 22 februari 2017

Dick Bruna.


Eind vorige week is Dick Bruna, de geestelijk vader van
Nijntje, het beroemdste konijntje ter wereld overleden. Hij had
een mooie leeftijd, maar toch. Ik vind het wel heel jammer,
want het was een bijzondere man, een lieve man.   

Door de jaren heen heb ik veel boekjes verzameld en gekregen
van Nijntje. Het zijn geweldige boekjes met leuke verhaaltjes
een eenvoudige tekeningen. Dick Bruna wist met een paar
strepen heel veel te zegen. Het ziet er eenvoudig uit, maar
heeft heel veel kracht. Hij noemde dat "de kracht van
de eenvoud".


Zijn boeken zijn in meer dan 50 talen vertaald en ik
heb een Frans en een Engels boekje.





  

Voor mij was het mooiste mijn persoonlijke ontmoeting met
Dick Bruna zelf. Toen ik namelijk bezig was met de
kinderaantekening als verpleegkundige schreef ik een
scriptie over kangoeroeën met te vroeg geboren kinderen.
Ik kocht het boek waar Dick Bruna ook tekeningen voor had
In het boek staat ook een stuk over kangoeroeën. Mischien,
dacht ik, heeft Dick Bruna daar tekeningen voor gemaakt
die toch niet in het boek zijn geplaatst. Ik schreef hem een
brief daarover. Tot mijn verbazing kreeg ik een brief terug
waarin hij schreef dat die tekeningen er niet waren, maar dat
hij er graag eentje voor mij wilde maken. Echt waar?
Op een mooie zaterdagochtend ging ik met de trein van
Groningen naar Utrecht en ontmoete hem in zijn atelier.
Nadat we eerst hadden thee gedronken, moest ik alles
vertellen over de kangoeroemethode zodat hij zich een beeld
ervan kon vormen. Heel naïef dacht ik dat hij dan zo een
tekening kon maken, maar dat had ik verkeerd. Hij ging er
rustig aan werken en een paar weken later kreeg ik een kaart
thuis gestuurd (rechts op onderstaande foto) met een
prachtige tekening die de voorkant van mijn scriptie
heel bijzonder maakte.
Het was een prachtige, bijzondere ontmoeting.


Daarom was ik extra verdrietig toen ik het nieuws van zijn
overlijden hoorde. Ik moest meteen terug denken aan de
gezellige en bijzondere man die ik ontmoet heb, ook al was
dat zesentwintig jaar geleden.

Rust zacht, lieve Dick Bruna.

groet,
Marijke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten