woensdag 19 april 2017

Knolselderijsoep van Rens Kroes.


Afgelopen weekend heb ik weer eens
knolselderijsoep gemaakt. Meestal maak ik het
recept van Chicks Love Food. Dit keer maakte
ik het recept uit het kookboek On the go van
Rens Kroes. In de soep zaten naast een
knolselderij natuurlijk, ook zoete aardappels,
een ui, bieslook, kokosmelk, gedroogde
tomaatjes en veggiepoeder. Ik had alleen
gedroogde tomaatjes in olie in huis, dus die
heb ik er maar in gedaan.

  

 Het veggiepoeder moest ik eerst maken van
uienpoeder, nootmuskaatpoeder, knoflookpoeder,
tijm, geelwortelpoeder, rozemarijn, komijnpoeder,
zout en peper. In verschillende hoeveelheden
theelepels zat alles erin. Je krijgt een leuk poeder
dat je een jaar kunt bewaren.



Ik vind het echt heerlijk om, het liefst ieder
weekend, zelf soep te maken. Je kunt steeds
een andere soort soep maken, maar je kunt
van dezelfde soort (in dit geval knolselderij)
ook een ander recept uitproberen. Dan krijg
je toch een heel andere soep. Op die manier
krijg ik heel makkelijk en lekker groenten binnen.

Meestal maak ik de soep op zaterdagochtend
als de rest van de familie nog in bed ligt. Het lijkt
wel mijn rustmoment te worden om soep te maken.
Groenten snijden en koken volgens een recept
en dan de staafmixer erop zetten. Dan is even de
rust voorbij, maar dan zie je zo mooi een gladde
soep ontstaan. Soep is eigenlijk een gerecht
waarbij je ineens een hele andere structuur ziet
ontstaan. Nu word ik een beetje filosofisch
geloof ik.

Welke soep zal ik komend weekend weer eens
uit gaan proberen?
groet,
Marijke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten